Sfeerverslag EK in Fermo, dag 10

Eerdere edities van dit verslag:

De 9e toernooidag.

Gisteren na het avondeten geen ijsje meer gegeten vanwege de tijd. Het was inmiddels 21.45 uur. Lars heeft vandaag na de partij twee ijsjes tegoed. 1 van zijn groepje (5 uit 5) en 1 omdat de groepsijsjesscore is gehaald (15 uit 21).

Vandaag staat alles wat eerder gepland dan normaal. Het ontbijt is om 08.00 uur, de lunch om 11.00 en de bus vertrekt om 12.00 uur naar de speellocatie. De laatste ronde begint om 13.00 uur i.p.v. 15.00 i.v.m. de prijsuitreiking.

Lars speelt vandaag met wit tegen Vladimir Minko uit Rusland. Hij kan zijn borst natmaken, want Vladimir zijn rating is 2097. Lars en Thomas gaan nu even een spelletje op de computer in het hotel doen. Ik dacht namelijk dat het om 07.30 ontbijt was. Eigenlijk ben ik dus gewoon te vroeg wakker 🙁

Na het ontbijt heeft Lars met Thomas en Roger alvast gevoetbald. Van 09.20 tot 10.05 voorbereid. Dit gaf mij de gelegenheid om nog wat leuks voor mijn vrouw en dochters te kopen. Ook ben ik al bijna gepakt en gezakt voor morgen. We moeten namelijk om 06.00 ’s ochtends al met de bus richting vliegveld. Ze zijn nogal bang voor files. We krijgen van het hotel wel lunchpakketten mee, dus dat hoeven we niet zelf te regelen.

Om 11.00 geluncht en daarna voor de laatste keer de spulletjes gepakt die elke dag mee moesten naar de speellocatie (laptop, pennen, deelnemerspas, presentje voor de tegenstander, veel drinken en iets lekkers voor tijdens de partij). Nog een foto gemaakt van Vladimir en Lars en alle spelers weer veel succes gewenst.

Helaas begint de laatste ronde 20 minuten later, want er is weer een bus te laat. Oh nee, nog een bus te laat!

IMGP0822

Ze zijn zojuist begonnen met 35 minuten vertraging. Thomas is de eerste die binnenkomt en hij heeft helaas verloren. Met 5 uit 9 heeft hij een prima toernooi gespeeld! Sereyo heeft zijn toernooi met een overwinning afgesloten. Met 4 uit 9 heeft hij het ook keurig gedaan! Lisa Schut gewonnen! Zij is in ieder geval in de top 5 geëindigd! Met 7 uit 9 echt een super toernooi gespeeld!

Mahsa heeft ook al gewonnen! Met 6 uit 9 heeft ze het ontzettend knap gedaan! Lang leve Stichting Topschaak Brabant!!! Ik heb zojuist van Petra de stelling van Lars doorgekregen en hij staat een beetje gelijk. Lars heeft nog 2 torens, 1 loper en 7 pionnen. Vladimir heeft twee torens, 1 paard en 7 pionnen. Dit kan nog alle kanten op.

Hij zit erg geconcentreerd te spelen vandaag en dat is prettig om te horen! Dan heeft hij toch nog z’n mooie schaakbord verdiend dat hij hier op de toernooilocatie heeft gezien. Dikke tranen bij Ankit, hij heeft verloren. Met 4,5 uit 9 heeft hij het ook al zo goed gedaan! Gelukkig is papa er om hem te troosten.

Heey, daar komt Lars aan. Hij heeft verloren. Hij baalt er wel een beetje van, want zijn tegenstander had remise aangeboden, maar dit werd niet aangenomen door Lars, omdat hij een heel goed gevoel over zijn eigen stelling had. Daarna ben ik in een dom trucje getrapt aldus Lars. Met 5 uit 9 ben ik een erg trotse papa! Hij krijgt nu een lekker ijsje van Petra en daarna gaan ze zijn laatste partij analyseren. Petra is ook apetrots op Lars. Enne…. Lars is superblij met zijn nieuwe schaakbord, hij had het op geen beter moment kunnen krijgen. Hij is weer helemaal vrolijk!

Christov gewonnen (6 uit 9), Anne ook gewonnen (7 uit 9!), Robin Lecomte gewonnen (5,5 uit 9). Ook op de laatste dag gaat het weer lekker!

Misschien zit er nog een extra ijsje in? De andere scores zullen jullie op het internet (www.euroyouth2009.com) moeten volgen. Wij gaan zo meteen met de eerste groep spelers naar het hotel, zodat we nog lekker kunnen genieten van het diner. Rond 19.00 uur rijden we terug naar de speellocatie voor de prijsuitreiking en de sluitingceremonie.

Morgenvroeg vertrekt de bus al om 06.00 uur naar het vliegveld. Ze zijn nogal bang voor files morgen. Dat wordt een lange dag morgen, want we landen pas om 16.15 uur op Schiphol en dan nog 2 uur met de trein voor we weer thuis zijn. Rest mij te zeggen dat wij weer een prachtige ervaring rijker zijn. Italie is een fantastisch land, het weer was goed, de Nederlandse delegatie geweldig en de spelers hebben allemaal een topprestatie geleverd!